Klantcase: copywriting folders


 

Wat doe je als bedrijf wanneer je al geruime tijd nieuwe folders wil ontwikkelen, maar hier om allerlei redenen niet aan toekomt? Dan huur je een copywriter in! Het liefst natuurlijk eentje die enige achtergrond heeft in de branche waarin je actief bent. Daarom kwam een onderneming uit de tuinbouwsector naar HortiTaal.

Te weinig tijd, geen schrijftalent en/of de nadrukkelijke wens om een externe partij te laten copywriten : het zijn slechts een paar redenen waarom een bedrijf ervoor kan kiezen een klus uit te besteden. Zo kwam een klant die al langer vertalingen afneemt bij HortiTaal onlangs bij ons met de vraag: willen jullie ons helpen met het opstellen van onze nieuwe folders?

Een dag bij de productspecialist
Nadat besloten was wat de tekst moet overbrengen en voor welke doelgroep, kwam het belangrijkste gedeelte: informatie verzamelen. De klant in kwestie is actief als zeer gespecialiseerd technisch toeleverancier voor de tuinbouwbranche, maar wilde teksten die ook voor een iets algemener publiek te begrijpen zijn. Eerdere versies van hun foldermateriaal bleken daarvoor te complex. We besloten daarom met een schone lei te beginnen en gewapend met opname-apparaat en notitieblok het bedrijf op hun eigen locatie lastig te vallen. We spraken met verschillende interne productspecialisten om zo precies te weten te komen wat nu eigenlijk de toepassingsmogelijkheden en voordelen van specifieke producten uit het assortiment zijn.

Eenheid
Hierna kon de klant achterover leunen, maar begon voor ons het werk pas echt. Niet alleen moesten we alle teksten uitwerken; ook was het zaak ervoor te zorgen dat er eenheid ontstond tussen de verschillende folders, die allemaal op een specifieke teelt waren gericht maar uiteraard ook de nodige inhoudelijke overeenkomsten hadden. Het bleek een flinke puzzel, maar wel een hele leuke. Het uiteindelijke resultaat mag bovendien door ons nog naar meerdere talen worden omgezet. Maar dat is weer een heel andere uitdaging.

Terug naar de nieuwspagina